Heeft u Gedragscode nodig?

Inleiding

De gedragscode van Risha Zorg Professionals, versie 2019/2021, heeft als doel om de redenen voor het opstellen van een gedragscode te verduidelijken. Wij zijn een relatief jonge organisatie met toegewijde en enthousiaste medewerkers die zich maximaal inzetten voor onze cliënten, zelfs in complexe situaties.

Deze gedragscode dient als leidraad en is breed besproken tijdens directieoverleg en goedgekeurd als cruciaal document. Om de gedragscode nog breder geaccepteerd te maken, plannen we regelmatige besprekingen en integratie ervan binnen onze teams.

We zullen hier onderzoeken wat we verstaan onder professionele integriteit, welke ethische vraagstukken en dilemma’s zich voordoen, en vooral hoe we hiermee omgaan in ons werk. Onze antwoorden zullen de gedragscode in de loop van de tijd vormgeven en gedragsnormen zullen worden vastgesteld. Deze code beschrijft onze professionele verantwoordelijkheid op het gebied van ethiek en maatschappelijke betrokkenheid en vormt de basis van onze toewijding aan integriteit en transparantie in onze bedrijfsvoering en organisatie.

Gedragscode

In deze gedragscode vindt u richtlijnen voor de omgang tussen medewerkers en werkgevers, medewerkers en aan ons toevertrouwde cliënten, medewerkers en de eigendommen van ons, evenals gedragsvoorschriften voor medewerkers.

Soms kan het voorkomen dat tijdens het contact met cliënten onderwerpen worden besproken waarvan achteraf blijkt dat overleg nodig was. Wanneer medewerkers hier achteraf door hun leidinggevende op worden aangesproken, wordt vaak aangegeven dat ze zich niet bewust waren van het overschrijden van een bepaalde norm.

Goed Werkgeverschap

Als werkgever hebben wij de verplichting om medewerkers in staat te stellen hun werkzaamheden naar beste vermogen uit te voeren.

Goed Werknemerschap

Als werknemer wordt van u verwacht dat u handelt zoals van een goed werknemer mag worden verwacht. U dient uw werkzaamheden naar beste vermogen uit te voeren en de instructies van de werkgever op te volgen.

Scheiding Werk en Privé

wij hebben aandacht voor de persoonlijke levenssfeer van medewerkers en respecteert deze op de werkvloer. We verwachten van medewerkers dat ze redelijke grenzen respecteren en bij twijfel deze kwesties bespreken met hun leidinggevende.

Kledingvoorschrift

Het is verplicht om bedrijfskleding van ons te dragen om een professionele uitstraling te hebben naar cliënten en in de wijk. Er geldt een kledingvoorschrift waarbij rokken en broeken niet boven de knielengte mogen zijn. Verder verwijzen we naar het hygiëneprotocol van Vilans (te vinden op intranet), waarin specifieke richtlijnen worden gegeven voor persoonlijke verzorging, zoals nagellak, sieraden en kapsels.

Belangenconflicten

Het is raadzaam situaties te vermijden waarin een conflict, of de schijn daarvan, zou kunnen ontstaan tussen uw privébelang en dat van Risha Zorg Professionals. Als u of uw familie financiële belangen heeft in een onderneming die producten of diensten levert aan ons , dient u dit te melden aan uw leidinggevende.

Aannemen van Geschenken / Entertainment

Niets komt “zomaar” gratis. Achter elk geschenk zit een bedoeling. Het is belangrijk om te overwegen of het aannemen van geschenken of uitnodigingen het risico op beïnvloeding met zich meebrengt. Als u geschenken ontvangt of een uitnodiging krijgt, dient u dit te melden aan en te overleggen met uw leidinggevende. We hanteren als richtlijn dat geschenken van cliënten niet worden aangenomen

Heeft u zorg nodig?
Neem vrijlijvend contact